Konec dolgega, vročega in uspešnega 63. Ljubljana festivala
23.09.2015 Ljubljana
Tri mesece in pol, skoraj 80 različnih prireditev, prek 60.000 obiskovalk in obiskovalcev, kakšnih 2200 umetnikov iz več kot 30 držav, okrog 900 novinarjev, fotografov in snemalcev, ki so pripravili prek 2700 prispevkov. Ocena inkasa od prodanih vstopnic (skupaj s koproducenti) je 1.280.000 evrov. Takšen je izkupiček 63. Ljubljana Festivala, ki se uradno zaključuje 28. septembra. Do takrat bo na programu ponovitev Fausta v režiji Tomaža Pandurja, koncerti Slovenskega okteta, uglednega violinista indijske klasične glasbe Džoharja Ali Khana in Mlade nemške filharmonije, ki ji bo dirigiral Jonathan Nott. Po uradnem zaključku sledi še praznovanje 10-letnice delovanja Nine Pušlar.
Obračun poletja
»Minulo festivalsko poletje je bilo dolgo, vroče in uspešno. 63. Ljubljana Festival je bil najdaljši v vsej svoji zgodovini. V treh mesecih in pol se je zvrstilo skoraj 80 različnih prireditev, ki si jih je ogledalo prek 60.000 obiskovalk in obiskovalcev. Izvedli smo vse napovedane prireditve, čeprav je dvakrat kazalo, da bo vmes posegla bolezen,« je na današnji novinarski konferenci v Viteški dvorani Križank dejal Darko Brlek, direktor in umetniški vodja Festivala Ljubljana ter predsednik Evropskega združenja festivalov EFA.
»O končnih številkah bomo lahko govorili ob zaključku tega leta, okvirne pa kažejo, da je
proračun za program prireditev 63. Ljubljana Festivala ocenjen na 2.500.000 evrov. Mestna občina Ljubljana, ki pokriva tudi plače zaposlenih in nekatere materialne stroške, je za program 63. Ljubljana Festivala in ostale prireditve v organizaciji Festivala Ljubljana v letu 2015 prispevala 1.100.000 evrov. Ocena prilivov sponzorjev in donatorjev je 800.000 evrov, ocena inkasa od prodanih vstopnic (skupaj s koproducenti) pa 1.280.000 evrov.«
Ljubljana Festival je v tem poletju poskrbel za nekaj odkritij, kot so to zapisali v nekaterih medijih. Mednje vsekakor sodi gostovanje Kitajske nacionalne opere iz Pekinga, prvič smo lahko v Sloveniji videli Wagnerjevo opero Tristan in Izolda, v svetovni praizvedbi prisluhnili Mozartovim skladbam v rekonstruiranih izvirnih različicah za pedalni klavir v izvedbi Daliborja Miklavčiča, slišali prve izvedbe del nekaterih slovenskih skladateljev, videli sodobnega Fausta Tomaža Pandurja itd.
Rekordi in posebnosti
Festivalsko poletje je prineslo še nekaj drugih rekordov in posebnosti. Med prve zagotovo spada kar 17 uprizoritev in okrog 24.000 navdušenih obiskovalk in obiskovalcev muzikala Mamma Mia!, ustvarjenega v slovenski produkciji. Tudi letos smo v sodelovanju z Mestno občino Ljubljana, občino Trst in Fundacijo Opere Giuseppe Verdi organizirali koncert na Velikem trgu v Trstu in tako poskrbeli za promocijo festivala in Ljubljane.
Organizirali smo še nekaj drugih predstavitev v tujini: na generalnem konzulatu Republike Slovenije v Celovcu z generalno konzulko Dragico Urtelj in Janom Ciglenečkim, direktorjem predstavništva SPIRIT Slovenija na Dunaju, v Vittorianu v Rimu z županom Mestne občine Ljubljana Zoranom Jankovićem, veleposlanikom RS v Italiji Iztokom Mirošičem in direktorico Turizma Ljubljana Petro Stušek, v Bozarju v Bruslju s Sonjo Kralj Bervar s stalnega predstavništva R Slovenije v Bruslju, izvršnim in umetniškim direktorjem Bozarja Paulom Dujardinom in predstavniki Evropskega združenja festivalov EFA, v mestni hiši v Trstu z županom občine Trst Robertom Cosolinijem, županom Mestne občine Ljubljana Zoranom Jankovićem in intendantom Fundacije Opere Giuseppe Verdi Stefanom Pacejem ter v dvorani Lisinski v Zagrebu, kamor smo se iz Ljubljane pripeljali s Festivalovim vlakom v sodelovanju s Slovenskimi železnicami. Prvič smo sodelovali na Slovenski turistični borzi, delovanje zavoda Festival Ljubljana in koncept poletnega festivala smo predstavili na Poletni šoli kulturnega menedžmenta na sedežu Univerze v Ljubljani.
Zanimivosti
Premiera novega Fausta Tomaža Pandurja je v ponedeljek, 21. 9., v Križankah dosegla velik uspeh. Zadnja ponovitev v Poletnem gledališču bo danes ob 20.00. Posebnost te predstave je vsekakor scena, na kateri dominira bazen. Napolnili smo ga s 14.000 litri vode.
Večino programskih listov so to sezono napisali študenti muzikologije, s čimer jim je Festival Ljubljana dal možnost teorijo preizkusiti v praksi. Izjemno smo bili veseli, da je Frank Kuznik, avtor knjige Festival Europe – 70 Enchanting places to hear the world's greatest music, med 70 evropskih festivalov, na katerih lahko slišite čudovito glasbo, uvrstil tudi Ljubljana Festival. Veseli pa smo bili tudi izjemnega medijskega odmeva – za prireditve v okviru 63. Ljubljana Festivala se je akreditiralo okrog 900 novinarjev, fotografov in snemalcev, ki so v obdobju med 1. aprilom in 21. septembrom pripravili prek 2700 prispevkov. V primerjavi z lanskim letom se je dvignila tudi obiskanost naše spletne strani: število različnih obiskovalcev je bilo 92.309 (lani 74.282), obiskov 139.415 (111.434), ogledov strani 345.011 (302.908). Pričetke nekaterih prireditev in nekatere novinarske konference smo letos prenašali v živo prek spletne strani in FB profila Festivala Ljubljana.
50-letnico delovanja je s koncertom na Peklenskem dvorišču praznoval Tomaž Domicelj, ki je ob tem malo za šalo malo zares izjavil: »Ljubljanski festival je eminentna ustanova. Šele sedaj sem dovolj resen za njih.«
In če že govorimo o tračih, eden najbolj zaželenih mladih glasbenikov je prav v Križankah razkril svojo novo ljubezen. Član dua 2Cellos Stjepan Hauser se je po koncertu pred fotografske objektive postavil s pevko Jeleno Rozgo in tako razkril, da ni več samski.
Usmerjeni v prihodnost
»Razgreto festivalsko poletje zaključujemo s še večjo prepričanostjo v to, da delamo dobro, in z zazrtostjo v prihodnost. Kajti, tudi tokrat smo potrditve našli v obljubah nastopajočih, da še pridejo, stoječih ovacijah publike in lepem številu prodanih vstopnic po dostopnih cenah. Velik obisk, zvestoba naših sponzorjev ter podpora Mestne občine Ljubljana in njenega župana Zorana Jankovića nam zagotavljajo vložek v še boljši program. Usmerjenost v odličnost je cilj in zaveza Festivala Ljubljana. V tem duhu že pripravljamo program za 64. Ljubljana Festival. Do takrat vas vabimo, da obiščete 23. Mlade virtuoze, ki se pričnejo 28. 10., in 31. Slovenske glasbene dneve, ki bodo potekali med 15. in 19. 4. 2016,« je še dejal Darko Brlek, direktor in umetniški vodja Festivala Ljubljana ter predsednik Evropskega združenja festivalov EFA.
Današnje novinarske konference sta se udeležila tudi Jože Vidic, umetniški vodja Slovenskega okteta, in Nina Pušlar, ki bo dan po uradnem zaključku 63. Ljubljana Festivala, to je 29. 9. ob 20.00 v Križankah s koncertom #malodrugace proslavila 10-letnico svojega delovanja.
Slovenski oktet
Do uradnega zaključka 28. 9. pa se bodo na 63. Ljubljana Festivalu zvrstili še trije koncertni.
V četrtek, 24. septembra, bo ob 20.00 v Slovenski filharmoniji nastopil Slovenski oktet, ki je 60-letnico svojega delovanja proslavil z gala koncertom na 59. Ljubljana Festivalu leta 2011. Zdaj se na poletni festival vrača s programom, v katere je uvrstil sakralna dela Francisa Poulenca, Franza Xavra Biebla, Arva Pärta in Vytautasa Miškinisa, dela slovenskih skladateljev, ki so pomembno zaznamovala slovensko vokalno glasbo in so v današnjem času nekoliko odmaknjena s koncertnih odrov – Vilka Ukmarja, Janka Ravnika, Antona Lajovica in Rada Simonitija. Sledil bo sklop del iz ljudskega izročila, koncert pa bo sklenila ustvarjalnost Vladimirja Berdovića, Aleksandra Varlamova, Carlosa Gardela in Karla-Josefa Müllerja.
Džohar Ali Khan
V program poletnega festivala smo uvrstili tudi gostovanje uglednega violinista indijske klasične glasbe, vsestranskega glasbenika in skladatelja. Džohar Ali Khan se je igranja na violino začel učiti pri očetu Ustadu Goharju Ali Khanu, enem največjih genijev na violini, pri osmih letih, pri dvanajstih je imel svoj prvi solistični nastop ob obletnici rojstva Džavaharlala Nehruja v njegovi rezidenci Tin Murti Bhavan. Gostoval je skoraj po vsem svetu, v Indiji pa je izvedel več tisoč koncertov. Svojo državo je zastopal tudi na proslavi ob šestdesetletnici Unesca v Parizu. Nastopil je z Mozartovo simfonijo, ki je vsebovala indijske elemente.
Džohar Ali Khan bo nastopil v petek, 25. septembra, ob 18.00 v Križevniški cerkvi z Borutom Žerdonerjem, ki bo igral tablo, tradicionalno indijsko tolkalo. Študij indijske klasične glasbe je začel v New Delhiju pri učitelju Ravindri Singh Thakurju in nadaljeval pri legendarnem mojstru table Ustadu Faiyazu Khanu. Sodeluje z mnogimi priznanimi glasbeniki doma in na tujem. Je eden od ustanovnih članov skupine Sagar, ki vključuje kar nekaj eminentnih slovenskih glasbenikov.
Mlada nemška filharmonija
63. Ljubljana Festival bo v ponedeljek, 28. septembra, ob 20.00 v Unionski dvorani Grand hotela Union zaključila Mlada nemška filharmonija. Sestavljajo jo najboljši študentje nemških glasbenih visokih šol med osemnajstim in osemindvajsetim letom starosti. Težišče simfoničnega repertoarja sta sodobna glasba in zgodovinska izvajalska praksa. Ansambel so leta 1974 ustanovili odlični mladi glasbeniki, ki so takrat prerasli Zvezni mladinski orkester. Člani orkestra so udeleženi v vodstvenih strukturah in tako demokratično soodločajo o njegovem delu; orkester skrbi tudi za dodatno izobraževanje, zato je njegova najpomembnejša naloga povezava med visokošolskim študijem in poznejšim poklicnim življenjem. Mlada nemška filharmonija sodeluje z najboljšimi, mednarodno priznanimi umetniki ter goji posebno sodelovanje z Bamberškimi simfoniki, Nemško komorno filharmonijo iz Bremna in Berlinskimi filharmoniki, pri čemer vodilni glasbeniki omenjenih orkestrov v času priprav na turneje ali nove projekte intenzivno delajo z glasbeniki iz Mlade nemške filharmonije. Na povabilo Berlinske filharmonije ansambel vsako leto gostuje tudi v Berlinu. Številni glasbeniki, ki so izšli iz Mlade nemške filharmonije, so danes vodilni v najboljših nemških orkestrih ali pa profesorji na visokih glasbenih šolah.
Poleg simfoničnega repertoarja je poudarek delovanja tega orkestra tudi na sodobni in zgodnji glasbi. Mlada nemška filharmonija bo tako v Ljubljani izvedla Koncert za violo in orkester ene najboljših sodobnih skladateljic Sofije Gubajduline, ki smo jo imeli priložnost spoznati na lanskem Ljubljana Festivalu, in pa Simfonijo št. 9 v d-molu, WAB 109, Antona Brucknerja.
Solist večera bo violist Antoine Tamestit, rojen leta 1979 v Parizu, ki je pozornost vzbudil, ko je v kratkem času osvojil prva mesta na najpomembnejših tekmovanjih v Parizu, Chicagu in New Yorku ter v Münchnu na prestižnem tekmovanju ARD. Danes igra z vsemi pomembnimi orkestri in na številnih prestižnih festivalih. Njegov repertoar sega od baročne literature do novih del. Prav posebno zanimanje pa pri umetniku vzbuja sodobna glasba, kar se odseva v številnih praizvedbah in posnetkih novih del. Zanj pišejo tudi pomembni skladatelji, kot so George Benjamin, Bruno Mantovani in Olga Neuwirth. Pri Jörgu Widmannu je umetnik naročil koncert za violo, praizvedba je načrtovana za letošnji oktober. Kot solist nastopa pri vodilnih svetovnih orkestrih, kot so Nemški simfonični orkester iz Berlina, Orkester Gewandhaus iz Amsterdama, Evropski komorni orkester, Londonski simfonični orkester, Simfonični orkester Bavarskega radia, Pariški orkester, in sodeluje s pomembnimi dirigenti, kot je Valerij Gergijev. Leta 2008 je nastopil z Riccardom Mutijem na Festivalu v Luzernu. Je tudi profesor na pariškem Konservatoriju.
Igra na Stradivarijevo violo iz leta 1672.
Dirigent večera bo Jonathan Nott, nosilec bavarske kulturne nagrade leta 2009, častnega prstana mesta Bamberg in bavarskega reda za zasluge leta 2011. Priljubljen je pri vseh pomembnih orkestrih v Evropi in ZDA. Od lani je prvi dirigent in umetniški svetovalec Mlade nemške filharmonije ter glasbeni direktor Simfoničnega orkestra iz Tokia. Januarja 2015 je bil imenovan za glasbenega in umetniškega direktorja Orkestra romanske Švice, položaj bo zasedel januarja 2017.
Prikaži več
Prikaži manj